Káva chutí najlepšie z vlastného pohára - nám aj životnému prostrediu.

Káva chutí najlepšie z vlastného pohára - nám aj životnému prostrediu.

Káva sa stáva stále dôležitejším nápojom, o čom svedčí aj jej neustále stúpajúca spotreba. Slovensko so svojimi necelými 6 kg kávy na osobu a rok sa síce neradí medzi svetovú špičku, ale trend spotreby kreslí neustále rastúcu krivku. Prvé priečky obsadzujú už tradične škandinávske krajiny, spomedzi ktorých je súčasnou svetovou jednotkou v spotrebe kávy Fínsko s úctyhodnými 12 kg kávy na osobu a rok.

Stúpa nielen spotreba kávy, ale mení sa aj štruktúra konzumovanej kávy. Do popredia sa dostávajú stále viac kvalitnejšie zrnkové kávy na úkor instantných káv a rôznych lacných náhrad kávy. Tento trend je podporovaný aj výrazným rastom počtu kaviarní, lokálnych pražiarní a špecializovaných online obchodov. Rovnako sa mení aj spôsob prípravy kávy. V našich domácnostiach pribúdajú stále kvalitnejšie stroje na jej prípravu a zdá sa, že Slováci sa učia kávu naozaj vychutnávať.

Spolu s týmto všetkým sa mení aj miesto, čas a spôsob jej konzumácie. Pitie kávy už dávno nie je iba o pohostení návštevy v našej obývačke či kancelárii.

Zvykáme si na take away konzumáciu, a tak čoraz častejšie môžeme stretávať ľudí s pohárom kávy vonku na ulici, na chodbách úradov a škôl, v parku na lavičke, v autobuse či električke, alebo vidíme mamičku na prechádzke tlačiacu kočík s kávou v ruke.

Trend "kávy zo sebou" však prináša aj svoje negatíva súvisiace práve so spotrebou jednorazových pohárov, viečok či miešadiel.

Dáta zo Slovenska zatiaľ nie sú dostupné, ale pre ilustráciu vážnosti situácie môžeme uviesť niekoľko faktov z Anglicka. V Spojenom kráľovstve sa každoročne spotrebujú takmer 3 miliardy jednorazových pohárov, z ktorých sa v skutočnosti recykluje iba 1%. Prečo tak málo? Bohužiaľ, to, čo dáva jednorazovým pohárom schopnosť udržať naše horúce nápoje bez toho, aby sa pohár rozmočil podobne ako novinový papier, im zároveň bráni v širokej recyklácii. Majú totiž tenkú vrstvu plastu, ktorú je ťažké oddeliť. Práve vďaka nej sú schopné udržať našu drahocennú kofeínovú pochutinu bez toho, aby sa rozpustili. Každá šálka je vyrobená z kombinácie kartónu a plastu - a viacero recyklačných závodov nie je schopných tieto materiály separovať. To znamená, že ak vložíte šálku kávy do normálneho recyklačného koša, je pravdepodobné, že sa nebude recyklovať. Navyše pri konceptoch take away predaja kávy, kde zákazník odchádza so svojím pohárom mimo priestorov kaviarne, je veľmi otázne, či pohárik vôbec skončí v separačnej nádobe.

Cestou, ako z toho von, bez toho aby sme sa vzdávali popíjania svojho voňavého životabudiča, je používanie opakovane použiteľných pohárov. Na to, aby však bol zákazník ochotný si komplikovať život nosením vlastného pohára, je potrebné motivovať ho, a ako inak, najlepšie to funguje peniazmi.

Vlna trendu používania vlastných pohárov sa dvíha z krajín so silným environmentálnym cítením a jej prvé záchvevy už dorazili aj na Slovensko. Zatiaľ čo veľké nadnárodné reťazce ešte stále otáľajú s penalizovaním svojích kávových fanúšikov, niektorí malí lokálni predajcovia take away kávy už nabrali odvahu a vyhlásili vojnu jednorázovým pohárikom. Jednou z prvých lastovičiek je malý stánok Butcher's bits na hlavnej žilinskej triede. Ten okrem zľavy vo výške 10 centov na každý nápoj odnesený vo vlastnom hrnčeku ponúka na predaj aj vlastné ekologické bambusové poháre.

Ostáva len veriť, že po vzore týchto pionierov sa budú pridávať aj ďalšie prevádzky a nebudú čakať až na zásah našej často ťažkopádnej legislatívy, ktorá zrejme skôr či neskôr zasiahne proti jednorazovým pohárikom a riadom podobne, ako to bolo so spoplatnením igelitových tašiek v obchodoch.